Vinnare av Guld-M

19 mar 2021, 08:50
TL Bygg prisade för sin kampanj om byggbranschens kommunikation.

Under 2020 lyfte vi på TL Bygg kommunikationsproblemen i branschen med sin kampanj Snickerisnack. Nu har den tilldelats Uppsala Marknadsförenings pris Guld-M 2021 för årets bästa kampanj.

Snickerisnack handlar om hur vi inom byggbranschen ska bli bättre på att förstå, lyssna och göra oss förstådda. Genom ett spel som går att spela både fysiskt och online samt ett lexikon med svårbegripliga byggord ville vi rikta uppmärksamheten mot alla de onödiga missförstånd som uppstår i en byggprocess bara för att vi inte pratar med varandra på ett sätt som alla förstår.

- Med kampanjen ville vi både förklara för vår egen bransch att vi faktiskt pratar på ett sätt som många andra inte fattar, men också lära andra lite om det då det många gånger rätt härligt, förklarar Roger Sandgren, kommunikationsansvarig på TL Bygg.

I det fysiska spelet utmanas du att förklara så många byggord som möjligt på en minut. Ord som ofta är helt obegripliga för andra än byggare. I onlinespelet får du själv testa dina kunskaper om några dessa ord.

- Det är väldigt tydligt när vi ser resultaten i onlinespelet att ord som är självklara för byggarbetare många gånger är rena gibberishen för andra, så det är lätt att förstå att missförstånd uppstår. Det blir en påminnelse till oss själva att tala mer lättfattligt och till andra att fråga när de inte hänger med. Att fråga har ju länge ansetts vara ett svaghetstecken men det är ju precis tvärtom och det vill vi få en ändring på, fortsätter Roger.

Kampanjen blev en stor succé där bland annat spelet lockade tiotusentals spelare och fick stor spridning i sociala medier. Det tillsammans med vikten av ämnet och den kreativa lösningen var de främsta anledningarna till att TL Bygg rodde hem priset.

- Det känns givetvis oerhört roligt att kampanjen blivit uppmärksammad och fått denna fina utmärkelse. Det blir ett kvitto på att vi lyckats göra oss hörda gällande denna oerhört viktiga fråga. Nu fortsätter vi arbetet med Snickerisnack och att bidra till en bättre kommunikation inom branschen. Vad det blir, det hoppas vi kunna avslöja inom en snar framtid, säger Johan Edlund, vd på TL Bygg.

Kampanjen är framtagen i samarbete med den Uppsalabaserade reklambyrån Zellout.