Stora Katrinebergs Gård har fått nytt liv

11 mar 2019, 16:41
Den kulturminnesmärkta gården Stora Katrineberg, gömd mellan kontorsfastigheterna i Liljeholmen, har fått en välbehövd ansiktslyftning för att hålla ytterligare minst 100 år.

Gården byggdes som ett sommarnöje under 1770-talet och har använts bland annat som fritidshus för familjen Östberg och som omklädningsrum för Karl XIV Johan innan han gjorde entré i staden. På senare år har byggnadens yttre varit slitet och i stort behov av en restaurering. När TL Bygg började riva fasaden upptäcktes att också den bärande trästommen var i dåligt skick varför ett arbete med att rusta upp även den påbörjades.

- Det visade sig att stommen, lika gammal som huset, var rutten och i samråd med fastighetsägaren beslutade vi oss för att byta ut de skadade delarna. En stor utmaning med projektet var att både stommen och fasaden behövde rustas upp med samma material och metoder som när den byggdes. Vi tog därför in samarbetspartners som är experter på området som hjälpte oss ta fram lösningar på varje del som skulle bytas ut och fixas till, berättar Oskar Sköldefors, Platschef på TL Bygg.

På grund av husets särskilda art och kulturminnesmärkning genomfördes ett flertal utredningar innan arbetet kunde påbörjas men när det väl var igång löpte det på enligt plan.

- Det har varit ett väldigt spännande projekt för alla inblandade och vi är otroligt stolta över att nu kunna täcka av huset för både hyresgästernas och de förbipasserandes skull. Resultatet blev väldigt bra och vi är glada över att gården nu kan åtnjutas av under lång tid framöver, det är onekligen en riktigt vacker byggnad med en spännande historia, säger Oskar.

Stora Katrinebergs Gård ägs och förvaltas av Atrium Ljungberg AB.

Nacka 2019-03-12
TL Bygg AB (publ)