Sista spiken i kistan

1 dec 2017, 15:15
I uppropet #sistaspikenikistan har tusentals kvinnor i byggbranschen skrivit under för att sätta ner foten mot sexuella trakasserier, övergrepp och sexism inom branschen. Det är förfärande vittnesmål som tydliggör en kultur vi i byggbranschen måste ta tag i och förändra från grunden, med början omedelbart.

TL Bygg är en värdegrundsstyrd organisation vilket innebär att vi tillsammans kommit överens om att vi inte accepterar någon form av diskriminering, varken på eller utanför arbetsplatsen. Och denna värdegrund ska vi leva och verka efter, i allt vi gör och varje dag i veckan. För oss är det så självklart – här ska alla känna sig välkomna oavsett kön, etnisk bakgrund, sexualitet eller religiös tro. På TL Bygg ska du kunna vara dig själv och du ska känna dina arbetskamraters stöd i detta.

Men, att tro att vi är helt fria från den diskriminerande tradition vår bransch lider av och vifta bort det som ett problem andra har, det vore att definiera problemet i sig. Det vet vi och det blundar vi inte för.

Det är därför vi, precis som alla andra byggföretag, behöver sätta oss ner och prata om och diskutera ämnet och hur vi ska komma tillrätta med problemen. Och vi behöver göra det om och om och om igen, hur jobbigt det än må vara. Vi ska vara en del av lösningen och inte bara se till att vi själva följer den värdegrund vi valt att leva efter, vi ska också se till att den sprids till vår omgivning. Vi ska bemöta alla oegentligheter i projekt vi deltar i på ett kraftfullt sätt och aldrig se mellan fingrarna. Det är vår skyldighet, både som företag och som medmänniskor, att värna om varje individs mänskliga rättigheter vare sig de arbetar hos oss eller någon i vår omgivning. För så är det, våra skyldigheter når långt utanför företagets väggar.

För att säkerställa att vår jämställdhetspolicy är, och sedan förblir, förankrad och förverkligad genom hela företaget har vi i veckan startat ett arbete kring hur detta ska gå till. Vi ska bygga upp en tydlig plan som i slutändan ska leda till att fastslå – att TL Bygg är ett företag för alla, precis som vi säger att det är och precis som det ska vara.

Så, tillsammans slår vi nu den sista spiken i kistan och begraver denna illaluktande kultur en gång för alla. Eller hur?

Johan Edlund, vd TL Bygg